آینده سیستم های نظارتی چطور خواهد شد ؟

آینده سیستم های نظارتی چطور خواهد شد ؟

آینده سیستم های نظارتی چطور خواهد شد ؟

آینده سیستم های نظارتی ( دوربین مداربسته ) چطور میشه ؟

ما اینبار سراغ موضوعات جذابی توی سیستم های امنیتی و نظارتی رفتیم که دیدن و شنیدن این بحث برای خیلیامون جذاب و آموزنده اس ، پس با ما همراه باشید .
انچه پیش روی ما هست تکنولوژی های به هم پیوسته و به روز با توجه به نیازمندی های بشریت ، بصورت تجاری تولید و روانه بازهای جهانی میشه .
هوش مصنوعی ، یادگیری عمیق ، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل داده ها و اینترنت اشیاء ؛ مبنای اصلی امکانات و ابزارهای تولید شده و در حال گسترش حال حاضر و آینده این صنعت بزرگه به شمار میره .

آینده سیستم های نظارتی چطور خواهد شد ؟
آینده سیستم های نظارتی چطور خواهد شد ؟

حالا بنظرتون این ابزار ها و امکانات بطور کلی مورد نیاز واقع میشه ؟
بگذارید جواب این سوال رو در انتهای این یادداشت با هم مجددا با هم بررسی کنیم !!

پیش بینی آینده و روند پیشرفت سیستم های امنیتی و نظارتی کار چندان ساده ای نیست !! با افزایش پهنای باند زیرساختی شبکه و به تدریج رشد تکنولوژی های ابری نشان دهنده این امر است که آینده این حوزه شاهد بکارگیری میزان قابل توجهی از تجهیزات و ابزار ها با ساختارهای ابری و هوش تجاری همراه خواهد بود .
فرایندهای تکاملی در حوزه مدیریت سیستم های نظارتی و تجزیه و تحلیل تصاویر ، اعم از تشخیص و شناسایی رخداد ، یکپارچه سازی داده ها ، استراتژی های امنیتی و مقابله و بازیابی در شرایط فاجعه جز اصلی ترین موارد در انتخاب راهکار و توانایی های ان سیستم به شمار میره .
ابزار ها و تجهیزات سیستم های نظارتی از سویی در حال تکامل و از سوی مقابل درحال تغییرند ، نرم افزارها و سخت افزار ها هر دو در این چرخه دخیل هستند و تکامل رو رقم می زنند .
در گذشته نه چندان دور دوربین مداربسته و بطور کلی سیستم نظارتی یک کالای لوکس و فقط در جهت تامین امنیت مورد استفاده قرار میگرفت ، فارغ از تکنولوژی های قدیم تا به امروز دیدن تصاویر محیط های مختلف اصلی ترین فعالیت سیستم نظارتی بوده و هست .
با به روز رسانی تکنولوژی ها ، نیازمندی های جدیدی هم به  این صنعت اضافه شد که دستخوش تغییرات بزرگی بود که دید این صنعت رو فقط از دیدن تصاویر محیطی به یک سیستم جامع مدیریت تصاویر و حتی میتوان گفت مدیریت منابع و عملکرد تغییر داد .
استفاده از این تکنولوژی و امکانات ، از سویی سهولت کاربری و دسترسی و دقت در روند انجام امور رو تسریع میبخشه و از سویی باعث ایجاد ارزش افزوده و بازگشت سرمایه در بنگاه های اقتصادی میشه . توانایی هایی که این امکانات در اختیار کاربر قرار میده بر اساس نیازسنجی تفکیک و مورد استفاده قرار می گیره .

چند سالی هست که نرم افزارها هم وارد این صنعت شده و امکانات رو در قالب ابزارها ارائه کردن ، تعامل بین نرم افزار و سخت افزارها هم کار ساده ای نیست ، در سیستم های بسته یا عموما Embedded System ها نرم افزارها درکنار بدنه اصلی یعنی سخت افزار ها یک سری از ابزارها و امکانات هوشمند در اختیار کاربر قرارمی دن که عموما نیازهای اولیه و جذابی رو به ارائه میده که در ادامه به برخی از اونها اشاره خواهیم کرد . ولی در سیستم های باز یا Open Platform ها نرم افزار ها ، هوشمندی و پردازش داده ها رو بر عهده دارند به نوعی که اطلاعات دریافتی از سخت افزار ها جهت پردازش و نتیجه گیری در سیستم ذخیره و مورد بررسی قرار میگیره .
پیچیدگی های زیادی در این زمینه وجود داره .ایجاد یکپارچگی عملکرد در تمامی سیستم ها جزو الویت های اصلی قرار داره ، بطوری که در یک سیستم امکان مشاهده ، تشخیص ( شناسایی ) و عملکرد مناسب سه قسمت از پیچیدگی یکپارچگی رو به نمایش می گذاره .
توانایی یا امکانات و ابزارهایی که در حال حاضر از طریق این تکنولوژی ها در اختیار کاربران قرار میگیره بخشی از نیازها رو پوشش میده ، جهت گذاری ها در استفاده مناسب و صحیح و بجا از این ابزار ها نیازمند روزها و ساعت ها فکر و کار کارشناسی بوده و هست .
ماهیت ابزارها و دوربین ها و دستگاه ها میتونه تشخیصی ، تدافعی و حتی تهاجمی باشه ، بطوری که قدرت تشخیص یا از سمت کاربر یا اپراتور صورت میگیره یا از طریق هوش مصنوعی یا تکنولوژی های یادگیری در سیستم اعمال میشه .
از هوش مصنوعی و یادگیری عمق و یادگیری ماشینی گفتیم حالا وقتش هست در خصوص این تکنولوژی ها در سیستم های نظارتی بگیم که چطور آینده رو برای این صنعت رقم خواهند زد .
تشخیص و شناسایی چهره ، پلاک خوانی خودرو ها ، تشخیص عبور از خطوط فرضی و از این دست امکانات با یک هوش مصنوعی پیاده سازی شده و عموما در در اکثر دوربین ها و دستگاه های ذخیره ساز مورد استفاده قرار گرفته ، که با محدودیت هایی هم مواجه هست ، که در ادامه به اون ها اشاره ای خواهیم داشت .

آینده سیستم های نظارتی چطور خواهد شد ؟
آینده سیستم های نظارتی چطور خواهد شد ؟

همیشه نیازها هستن که این خلع ها رو به نمایش می گذارند.تکنولوژی ها در حوزه سیستم نظارتی هم که پیشتر از اون ها گفتیم سعی در رفع این خلع ها دارند بطوری که با ادقام دوربین مداربسته با ابزارهای تشخیصی که توسط سنسور ها مدیریت می شوند ، دنیای اینترنت اشیاء رو به به چالش کشیدند و امکانات رو در بستر فضای ابری گسترش دادند .
تو دنیای امروز روشن کردن یک وسیله الکترونیکی توسط کاربر از هزاران کیلومتر فاصله امری عادی محسوب میشه . ولی توی دنیای اینترنت اشیاء همه لوازم چه شخصی و چه لوازم خانگی و حتی گجت های پوششی همه و همه در قالب یک شبکه ی بهم پیوسته توسط هوش مصنوعی و تکنولوژی یادگیری عمیق و ماشینی فعالیت میکنند .
بگذارید یک مثال بزنیم ؛ یادگیری عمیق در کنار هوش مصنوعی ، مانند یک کودک عمل میکنه ، یک بچه چطور راه رفتن رو یا میگیره ؟ با دیدن ؟ با تمرین ؟ با کمک ابزارهای انگیزشی ؟!!

همه این موارد درسته ولی کودک یاد میگیره زمانی که بلند میشه و قدم برمیداره و زمین میخوره ، متوجه اشتباه قدم برداشتن و روش صحیح قدم زدن میشه !! یاد گیری عمیق هم به همین شکل هست فعالیت شروع میکنه و اون رو امتحان میکنه و یاد میگیره ، تا زمانی که تمام اشتباهاتش پوشش داده بشه !! شاید بگید خیلی زمان میبره ، نه ، زمان زیادی رو صرف این کار نمیکنه ممکنه این یادگیری با توجه به هوش و پردازشگر مرکزی به چند صدم ثانیه برسه !!!
همه داده در یک سیستم یکپارچه نظارتی مورد استفاده قرار میگیره از رنگ ها و حالات رفتاری گرفته تا صدا و پراکندگی جمعیتی همه این موارد دیتاهای با ارزشی هستند که اطلاعات قابل تحلیلی رو میتوان از اون ها استخراج کرد و مورد استفاده قرار داد .

حالا نوبت به پاسخ سوالی که در ابتدای این یادداشت پرسیدیم میرسه !! سوالمون این بود که حالا بنظرتون این ابزار ها و امکانات بطور کلی مورد نیاز واقع میشه ؟
جواب ساده ای برای این سوال وجود داره ، بله قطعا همینطور هست ، ما در جامعه امروزی برای ادامه روند زندگی به تکنولوژی ها نیاز داریم چه در حوزه تامین امنیت و چه در حوزه اینترنت اشیا که ابزار و گجت ها رو در جهت سهولت و تسریع در فعالیت ها مورد استفاده قرار میدیم .

ما در یادداشت های اتی به نحوه این ارتباطات خواهیم‌پرداخت ، ممنونیم که مارو تا انتها همراهی کردید و خوشحال میشیم در شبکه های اجتماعی هم همراهمان باشید .

 

IoT| Data Mining| Deep learning| Artificial intelligence |AI| Machine learning| Cloud Computing

امید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *