3 تفاوت دستگاه ضبط تصویر DVR و NVR ?

تفاوت دستگاه ضبط تصویر DVR و NVR ?

تفاوت دستگاه ضبط تصویر DVR و NVR ?

«‌NVR‌‌» و «‌DVR‌»

هردو نوع ضبط ‌کننده در صنعت «‌CCTV‌» و به‌منظور ذخیره تصاویر ضبط‌شده توسط دوربین‌ها به‌کار می‌روند. شما این عبارات را شنیده‌اید و شاید حتی این تصور را داشته‌اید که دو عبارت «‌NVR‌‌» و «‌DVR‌» تعویض‌پذیر باشند؛ اما درواقع آن‌ها دو قطعه سخت‌افزاری متفاوت با اهداف گوناگون هستند. در این بخش توضیحات بیشتری درمورد هر یک می‌دهیم تا به تفاوت‌های مهم آن‌ها پی ببریم.

اول از همه باید بدانید که دی ‌وی ‌آرها «‌DVR‌» نسبت به ان ‌وی ‌آرها «‌NVR‌‌» سابقه حضور بیشتری دارند و از  1999 ‌میلادی همواره برای استفاده تجاری و مسکونی در دسترس بوده‌اند. «‌DVR‌» مخفف عبارت Digital” Video Recorder” دستگاهی است که می‌تواند داده ‌های ویدئویی دریافتی از یک منشأ خارجی را به ‌صورت دیجیتالی دریافت‌، کدگذاری و ذخیره کند. دی‌ وی‌ آرها «‌DVR‌» کاربردی چند منظوره دارند.

در حوزه «CCTV» برای دوربین‌ها استفاده می‌شوند. همچنین برای برنامه‌های تلویزیونی داخلی نیز به‌کار می‌روند؛ حتی ممکن است شما یک «‌DVR‌» در منزل داشته باشید که برای ضبط برنامه‌های تلویزیونی زنده که از دست داده‌اید، استفاده کنید.

اگرچه در صنعت «CCTV»‌، دی‌ وی ‌آرها «‌DVR‌» برای گرفتن سیگنال‌های تصویری ورودی از دوربین‌های امنیتی به‌کارمی‌روند. دیتا از طریق کابل کواکسیال (Coaxial) که به پورت‌های پشت دستگاه متصل می‌شود، انتقال می‌یابد. سیگنال انتقالی می‌تواند آنالوگ باشد؛ اما در عصر جدید معمولاً سیگنال دیجیتال است.

«‌DVR‌» یک پردازنده کامپیوتری دارد که قادر است با دریافت، کدگذاری، فشرده‌سازی و ذخیره سیگنال ویدئویی ورودی استفاده از فضا را بهبود دهد. این فضا مانند بسیاری از هارد‌دیسک‌ها داخل دستگاه «‌DVR‌»  قرار می‌گیرد؛ بنابراین کاربر می‌تواند دیتای تصویری را با هدف بازبینی یا ارسال، نمونه‌برداری کند.

 

اکثر دی ‌وی‌ِ آرهای «‌DVR‌» جدید چندگانه هستند که می‌توانند بیش از یک نوع سیگنال ویدئویی دیجیتال یا آنالوگ را استفاده کنند. علاوه ‌بر این‌، دی ‌وی‌ آرها«‌DVR‌» معمولاً می‌توانند تعداد مشخصی دوربین IP را از طریق شبکه اضافه کنند؛ اما اینکه چند دوربین و کدام کانال به مدل «‌DVR‌» بستگی دارد.

بسیاری از نصب‌های CCTV که درحال حاضر وجود دارد، قدیمی و بر بستر کواکسیال هستند؛ بنابراین نصب یک «‌DVR‌» جدید در چنین موقعیت‌ هایی احتمالاً مقرون به صرفه‌تر از نصب سیستم دوربین IP است.

اول از همه باید بدانید که دی ‌وی ‌آرها «‌DVR‌» نسبت به ان ‌وی ‌آرها «‌NVR‌‌» سابقه حضور بیشتری دارند و از 1999 ‌میلادی همواره برای استفاده تجاری و مسکونی در دسترس بوده‌اند.

«‌DVR‌» مخفف عبارت Digital” Video Recorder” دستگاهی است که می‌تواند داده ‌های ویدئویی دریافتی از یک منشأ خارجی را به ‌صورت دیجیتالی دریافت‌، کدگذاری و ذخیره کند.

آیا یک دستگاه «‌NVR‌‌» همه قابلیت‌های «‌DVR‌» را دارد؟

تفاوت‌های اساسی بین این دو تکنولوژی وجود دارد. یک دستگاه «‌NVR‌‌» همه قابلیت‌های «‌DVR‌» را ندارد. «‌NVR‌‌»  مخفف عبارت «‌Network Video Recorder‌» که بیانگر وجود یکی از تفاوت‌های عمده و مشهود بین «‌DVR‌» و «‌NVR‌‌» است. ان ‌وی ‌آرها «‌NVR‌‌» فقط با دوربین‌ تحت شبکه یا IP کار می‌کنند. یک «‌NVR‌‌» ‌نمی‌تواند سیگنال ویدئویی آنالوگ یا دیجیتال را از دوربین کواکسیال دریافت کند.

برخی از ان ‌وی ‌آرها«‌NVR‌‌» از تکنولوژی POE (Power Over Ethernet) پشتیبانی می‌کنند؛ یعنی به‌واسطه پورت POE دوربین IP را به‌طور مستقیم از طریق کابل شبکه تغذیه می‌کنند. سایر ان ‌وی ‌آرها «‌NVR‌‌»  تنها از طریق یک سوئیچ POE خارجی در شبکه محلی به دوربین‌ها متصل می شوند. ان‌ وی ‌آرهای POE معمولاً می‌توانند هر دو را انجام دهند.

همچنین برخلاف دی‌ وی‌ آرها«‌DVR‌» فرآیند کدگذاری داده‌های تصویری و فشرده‌سازی آن در ان ‌وی ‌آرها«‌NVR‌‌» صورت نمی‌گیرد. دوربین‌های IP معمولاً فشرده‌سازی و رمزگذاری داده ‌های خود را انجام می‌دهند؛ سپس این داده‌ها را به «‌NVR‌‌» ارسال می‌کنند تا در هارد درایوهای آن ضبط شود. این یک مزیت است؛ زیرا با وجود باگ کمتر قدرت پردازش «‌NVR‌‌» به سایر فعالیت‌ها اختصاص می‌یابد؛ از جمله:

1- مشاهده از راه دور،
2- پخش و ارسال
3- و برخی ویژگی‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI)
تفاوت دستگاه ضبط تصویر DVR و NVR ?
تفاوت دستگاه ضبط تصویر DVR و NVR ?

به ‌عبارت ‌دیگر، با توجه به اینکه «‌NVR‌‌» به‌عنوان یک ایستگاه مرکزی ملزم به انجام بسیاری از کارهای رمزگذاری نیست؛ بنابراین درمورد ویژگی‌های ذکر‌شده در بالا عملکرد بهتری دارد و اغلب با دوربین‌هایی با رزولوشون بالا مانند 4K و حتی بالاتر سروکار دارند.

به‌طور خلاصه، دی‌ وی ‌آرها«‌DVR‌» و دوربین‌های کواکسیال برای راهکارهای ساده، به‌خصوص مکان‌هایی که نصب قبلی داشته‌اند، بهتر و مقرون به‌ صرفه‌تر هستند و ان ‌وی‌ آرها «‌NVR‌‌» و دوربین ‌های IP برای نصب‌های جدید یا برنامه‌ها‌ی پیشرفته مناسب هستند.

امید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *